هفت مسجد زیبای ایران
نوشته شده توسط : triptravel

‌یکی از نمادهای هنر و معماری کشورمون رو میتونیم در طرح های بینطیر و زیبای مساجد ایرانی ببینیم ؛ مکان هایی که ترکیبی از هنر و معماری ایرانی و همچنین اسلامی هستند ، ترکیبی از نورها ، رنگ ها ، هنر و شکوه تاریخ ایران که دیدنشون از نزدیک لطف دیگری خواهد داشت. به گفته برخی مراجع درحال حاضر نزدیک به 70 هزار مسجد فعال در ایران وجود دارد. از این میان تعداد معدودی هستند که علاوه بر این‌که محل عبادت هستند ویژگی‌های دیگری نیز دارند که آنها را برجسته و متمایز می‌کند. در این مطلب تلاش کرده ایم که هفت مسجد مهم و مشهور ایران را برایتان بیاوریم و ویژگی خاصی که باعث شده این مسجدها به این نقطه توجه برسند، یاد کنیم. برای تهیه بلیط هواپیما می توانید به سایت سفیران مراجعه فرمایید..

 

 

مسجد نصیر الملک

این مسجد قدیمی در شیراز که برخی به آن مسجد صورتی هم میگن به خاطر رنگ و نور بی‌نظیرش جلوه‌ی خاصی پیدا کرده است. این مسجد در محله گود عربان که در قدیم به محله اسحاق بیگ معروف بوده قرار دارد. میرزا حسن علی خان ملقب به نصیرالملک بنای مسجد را در تاریخ ۱۲۹۴ه‍. ق آغاز و در تاریخ ۱۳۰۵ه‍. ق به پایان رساند. معماری این سازه نیز بر عهده میرزا محمد حسن بوده است. این اثر در سال ۱۳۵۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

مسجد شیخ لطف‌الله

این مسجد گنبد زیبایی داره که در طول روز از کرم تا صورتی تغییر رنگ میده؛ بعضی‌ها میگن هنگام غروب آفتاب بهترین زمان برای مشاهده این تغییر رنگ است. مسجد شیخ لطف الله یکی از مساجد تاریخی و شناخته شده شهر اصفهان است ، که در کنار میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد و در دوران صفوی ساخته شده است. این مسجد شاهکاری از معماری و کاشی‌کاری قرن یازدهم هجری است که توسط استاد محمدرضا اصفهانی از معماران نامدار آن دوره ساخته شده‌است. مسجد شیخ لطف‌الله به فرمان شاه عباس اول در مدت هجده سال بنا شده و در ضلع شرقی میدان نقش جهان و مقابل عمارت عالی‌قاپو و در همسایگی مسجد شاه واقع شده است. این مکان مذهبی برای تجلیل شیخ لطف‌الله میسی بنا گردیده و سالانه گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند.

 

مسجد آقابزرگ

بلندترین گنبد قاجاری رو میتونید در این مسجد ببینید؛ مورد جالب این مسجد دربش هست که گفته می شود میخ های درب مسجد آقا‌بزرگ به تعداد آیه‌های قرآن است. مسجد آقابزرگ مسجد و مدرسه‌ای بزرگ در کاشان، منسوب به آقا سید متشرعی ملقب به آقابزرگ که در نیمه قرن ۱۳ق، در دوران پادشاهی محمد شاه قاجار ساخته شد. مسجد و مدرسه آقابزرگ مجموعه با ارزشی از عناصر معماری و تزییناتی، و ترکیبی از حجم‌ها و اندام‌های متناسب به هم تنیده، شامل: سردر و هشتی ورودی، صحن مرکزی، مقصوره و شبستان‌ها می باشد.

 

 

مسجد جامع کبیر یزد

قدمت این مسجد به دوران ایلخانی میرسه ، گفته میشود که قبل از اسلام در مکان فعلی مسجد، آتشکده ساسانی قرار داشته که تا دوران بعد از اسلام هم به فعالیت خودش ادامه  میداده. این مسجد به شیوه یک ایوان در دل کویر و در طی حدود 1 قرن و سه دوره متفاوت ساخته شده ‌است. پایه‌های اصلی این مسجد را ساسانیان و بنای فعلی مسجد، از نظر شکل کلی معماری متعلق به دو دوره موسوم به آذری می باشد . بنای گنبد را متعلق به دوره ایلخانی و سردر بالای مسجد را متعلق به دوره تیموری می دانند .

 

 

مسجد رنگونی‌ها

این مسجد به سبک هندی‌ها ساخته شده؛ قدمت این مسجد به اواخر دوره قاجار میرسد. اسم این مسجد نیز به شهر رنگون یا یانگون پایتخت سابق کشور برمه(میانمار) برمیگردد. در سال ۱۲۹۱ه.ش پالایشگاه آبادان به عنوان اولین واحد تصفیه نفت و مرکز عمده صدور فراورده‌های نفتی در غرب آسیا آغاز بکار کرد. از آن پس صدها انگلیسی، هندی و پاکستانی به این شهر نقل مکان کردند. از نخستین گروه‌هایی که به آبادان مهاجرت کردند ، کارکنان پالایشگاه رنگون پایتخت کشور برمه و عمدتاً رنگونی الاصل و نیز مسلمان بودند. به همین منظور تلاش کردند تا عبادتگاهی در زمین‌های شرکت نفت تاسیس نمایند و در نهایت با موافقت شرکت نفت، ساخت مسجد بدست کارگران پاکستانی پالایشگاه آبادان آغاز گرید و در سال ۱۲۹۹  ساخت آن به اتمام رسید.

 

مسجد شافعی‌ها

یکی از بزرگترین مساجد اهل‌سنت در ایران است ؛ معماری زیبای این مسجد شما را به یاد مساجد عثمانی می اندازد. ساخت این مسجد از سبک معماری اسلامی ترکیه الهام گرفته شده است. مسجد جامع شافعی مسجدی است متعلق به اهل سنت در شهرکرمانشاه ، که در  بازار کرمانشاه  واقع شده است. این مسجد در سال ۱۳۲۴ تأسیس شده ‌است . مسجد شافعی ها از یک طرف نیز به میدان جوانشیر منتهی می‌شود و در محلی که پیش‌تر زائرسرا بوده بنا شده است .

 

مسجد جامع مکی

مسجد جامع مکی در شهر زاهدان قرار گرفته است و متعلق به اهل سنت می باشد. این مسجد یکی از بزرگترین مساجد جهان اسلام است که معماری بی‌نظیرش توجه خیلی از گردشگران را به خود جلب کرده است. قدمت این مسجد به سال ۱۳۵۳ میرسد. سبک معماری این مسجد ترکیبی از سه سبک ایرانی،اسلامی و عثمانی است.

 

 

هفت مسجد زیبای ایران





:: برچسب‌ها: بلیط هواپیما , رزرو بلیط هواپیما , خرید بلیط هواپیما ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: